Het is het einde van een tijdperk. BlackBerry stopt met het maken van eigen smartphones.
In plaats daarvan besteedt het Canadese bedrijf het bouwen van telefoons uit aan andere fabrikanten door licenties te verstrekken, maakte BlackBerry woensdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers (pdf). Daar wordt dan het logo van BlackBerry opgeplakt.
Zo’n deal sloten de Canadezen drie jaar geleden voor het eerst met de Taiwanese fabrikant Foxconn. Nu richt BlackBerry een nieuwe joint venture in Indonesië op, BB Merah Putih, om Android-smartphones te ontwikkelen die voorzien is van BlackBerry-software.
“We bereiken een keerpunt in onze strategie”, aldus topman John Chen. “Het bedrijf is van plan om alle interne hardwareontwikkeling stop te zetten en dit uit te besteden aan partners.”
Het aandeel van de technologiefirma steeg 0,6 procent na de bekendmaking van de kwartaalresultaten.
Toetsenbord vs. aanraakscherm
BlackBerry was ooit de onbetwiste koning van de smartphonemarkt met zijn kenmerkende telefoons met volledig toetsenbord. Op het hoogtepunt in 2011 verkocht het bedrijf uit de Canadese stad Waterloo bijna 15 miljoen toestellen per kwartaal.
En toen kwam Apple in 2007 met de iPhone die alleen een aanraakscherm had. Al snel volgde Samsung, dat met zijn geöliede marketingmachine en diepe zakken de telecommarkt bestormde. De smartphone brak definitief door en de voorkeur van de consument was duidelijk: telefoons met aanraakschermen zijn het helemaal.
Pech voor BlackBerry, dat te laat inspeelde op de veranderende markt. Pas begin 2013 kwamen de Canadezen met een toestel zonder fysiek toetsenbord: de Z10. Die flopte. De omzet was intussen al gekelderd.
Toen begon de zoektocht naar een nieuwe identiteit. Er volgde een naamsverandering, een nieuwe topman, een mislukte beursexit en 4500 ontslagen. En nu dus de beslissing om te stoppen met het maken van smartphones, iets waar CEO Chen eerder al op had gehint.
De stap van BlackBerry zat er al een tijdje aan te komen. De DTEK50 die het bedrijf deze zomer uitbracht is in feite een omgekatte Idol 4 van het Franse Alcatel. De Priv was de laatste smartphone die BlackBerry zelf heeft ontworpen. Die kwam in november 2015 uit en draaide op Android.
BlackBerry ziet in dat het niet op kan boksen tegen Aziatische fabrikanten. Op de zeer competitieve smartphonemarkt waarin per kwartaal meer dan 300 miljoen stuks over de toonbank vliegen is BlackBerry inmiddels een dwerg vergeleken met Samsung, Apple en Chinese bedrijven als Huawei en Lenovo.
In april, mei en juni van dit jaar wist BlackBerry net iets meer dan 400.000 toestellen te slijten, aldus marktonderzoeker Gartner. Dat komt neer op een marktaandeel van 0,1 procent.
Software van BlackBerry
BlackBerry zet nu dus in op een toekomst als softwarebedrijf en bouwt daarbij op zijn goede reputatie op het gebied van beveiliging. Zo is BlackBerry Radar een systeem voor de logistieke sector om bijvoorbeeld vrachtwagen te volgen. Met QNX heeft BlackBerry software in handen om navigatie-, communicatie- en entertainmentsystemen in auto’s aan te sturen.
Hub+ is een set zakelijke apps voor Android, met onder meer een berichteninbox, contactenlijst, kalender en wachtwoordkluis. En BBM is een chatapp die nog steeds populair is in sommige landen zoals Indonesië.
Volgens Chen ligt BlackBerry op koers om dit jaar de inkomsten uit software en diensten met 30 procent te vergroten. Maar de cijfers over het afgelopen kwartaal tonen voorlopig een somber beeld: een nettoverlies van 372 miljoen dollar op een omzet van 334 miljoen dollar.
Gelukkig heeft BlackBerry nog meer dan 2 miljard dollar aan cashreserves om de boel op de rit te krijgen.